mandag 22. juli 2013

Abbor er enkelt å fiske og lett og tilberede ute på tur.


Du har kanskje fått en abbor på kroken uten å være helt sikker på hvordan du skal rense den.

Jeg starter med å kutte av hodet rett bak  gjellene.  Noen ganger kutter jeg halen også, men halen kan godt sprøstekes. Det er en delikatesse i seg selv.
Ikke klipp av finnene som mange gjør feil. Jeg lager ett snitt på hver side av ryggfinnen og drar denne forsiktig ut for å få med mest mulig bein. Ryggfinnen har skarpe spisser så vær forsiktig.
Så drar jeg av skinnet på hver side ned mot buken og bak. Innvollene følger med skinnet når jeg drar av. Det samme gjør de små side finnene. Så drar jeg hele skinnet av av og den er ferdig renset. 
Vask fisken godt i kaldt vann og børst buken ren for deler av flyteblæra og blod rester.

Se instruksjonene i YouTube filmen jeg laget for mange år siden som til nå er sett av flere enn 5000 norske abbor fiskere. http://youtu.be/fNjl1Z6Tt4M

For å tilberede fisken kan jeg anbefale å lage en blanding av mel, salt og pepper som jeg har i en liten plast pose med på fisketur. Jeg vender fisken godt i blandingen og rister av det overflødige. Jeg bruker alltid  godt smør i stekepanna og steker fisken forsiktig på begge sider til den er gylden brun. Fisken kan spises rett fra panna eller legges på loff skiver som er min favoritt. 

Har du din egen oppskrift på abbor så legg den inn i kommentarfeltet.

1 kommentar:

  1. Veldig bra, ga meg ide til et lignende innlegg på min blogg der jeg kommer til å referere til denne blogg posten :-) Takk for gode tips.

    SvarSlett