torsdag 19. september 2013

5 tips til et fint leir bål nå som bålforbudet er over.

Fra 15. april til 15. september er det bålforbud i Norge. I denne perioden er det ikke tillatt å brenne bål i skogmark uten tillatelse fra den lokale brannsjefen. Nå som vi har passert den tiden er det på tide med et bål og den gode bålkosen. Røyklukt i klærne er bevis på en fin tur :)
Her er mine tips 5 for et fint leirbål:1. Forberedelser:
Jeg prøver å finne en best mulig egnet plass før jeg begynner tenning av bålet i ly for vær og vind.
Er det tørt plassere jeg bålet med god avstand til trær og busker. Sjekk gjerne yr.no skorgbrann varsel  
2. Opptenning:
God tennved og en opptenning brikket tar jeg med i sekken når utålmodige barn er med.
De beste opptennings kvistene plukker jeg gjerne nederst på grana.
Bjørkenever er det aller beste å starte med. Jeg trekker kun never av gamle trær. På vei til bål plassen passer jeg på å plukke med litt never. Jeg starter opptenningen med never under og mange små pinner oppå hverandre. never, fliser og tørrkvist tenner raskere enn store kubber.
3. Fyring:
De tykke kubbene legger jeg på etter at flammene har fått tak. Jeg passer på å ikke legge for mye ved om gangen. Blir flammene for høye sprer jeg bålet litt ut for å dempe det.
4. Mat og drikke:
Grillpølser, pinnebrød, vafler, kaffe og kakao er bare noe av det som smaker deilig ved bålet. Ostesmørbrød i aluminiumsfolie er også en favoritt.
5. Slukking:
Jeg går aldri fra et bål før jeg er sikker på at det ikke ulmer. Vann er naturens eget slukkemiddel, våt mose kan også brukes for å kvele ned flammene. Om vinteren hiver jeg snø over og til slutt rydder jeg bål plassen så godt det er mulig.

Mat på bål er lovlig og godt. Her er noen godbiter til å spise opp!
Se hvor enkelt det er å lage pinnebrød. Jeg tilbereder deigen hjemme før turen.

Vafler steker jeg i gammeldags vaffeljern.

Har du tips til bålmat?


1 kommentar:

  1. Hei! Tusen takk for kommentar og god ide! Skal ta med blogen din neste gang jeg blogger om friluftsliv :)
    - Benedicte

    SvarSlett